tisdag 16 mars 2010

Drogtester på barn under 15år

Vad är det jag läser!
Det är med stor förskräckelse jag läser att regeringen tänker gå i mot lagrådet och tillåta polisen att ta drogtester på barn under 15år.
läs här
Argumentet som Beatrice Ask kommer med är att det finns unga drogpåverkade som använder våld mot lärare. Så hon måste enligt min uppfattning mena att om man gör drogtest på unga under 15år utan föräldrars medgivande så ska det hjälp till att stävja det våld som lärare utsätts för.
Det är ju helt absurt vad är nästa steg ska man ha beväpnade vakter som kan använda våld mot dessa redan svårt utsatta barn är man inte helt fel ute ska man inte fånga upp dessa barn innan dem hamnar i ett missbruk.
Sen undrar jag om vi pratar om samma föräldrar som Beatrice tycker ska bli skadeståndsskyldig om deras barn begår brott.För hon tycker ju att det är viktigt med ett större föräldrar ansvar eller.
Jag kan inte mer en hålla med Mathias Sundin om att ett drogtest kan ju inte lösa problemet med barn som använder droger. Han kommenterar även Karin Jonsson (C) som skriver om identitetskränkning.

”Jag tycker det är betydligt mer identitetskränkande att se missbrukare ligga utslagna i parker och på tågstationer”

Då skulle jag bara vilja fråga dig Karin en sak om man tar med dessa människor till polisstationen och drogtestar dem tror du då att det löser hela problematiken.
Jag är inte i mot att man tar drogtest på unga människor men man ska inte göra det utan föräldrarnas medgivande.
Att drog testa barn med argumentet att det hjälper dem ur ett missbruk är lika dumt som om man skulle göra närings kontroll på barnen i Haiti istället för att ge dem mat.
Man ska inte åtgärda symtomen man ska åtgärda problemet.

1 kommentar: